Privatejede digitale devices med netadgang

Her kan du læse Langå Skoles principper for brugen af privatejede telefoner, smartwatches, pc'er m.m. med netadgang.

Langå skoles ledelse og skolebestyrelse ønsker at fremme et miljø og en kultur med fokus på læring, trivsel og fællesskaber. Vi tror på, at dette opnås bedst via fokus og opmærksomhed på de fysiske sociale fællesskaber og interaktioner blandt lærere, elever.

Samtidig ønsker vi at støtte elever i at udvikle deres digitale forståelse, bidrage til deres digitale dannelse og digitale kompetencer.

Princippet er i høj grad udarbejdet med inspiration fra Børne- og Undervisningsministeriets Skærmbrug i folkeskolen (2024).

Dog har der i ledelsens og bestyrelsens drøftelser og overvejelser også været fokus på, at danne eleverne til bevidst stillingtagen og medansvar, hvilket ses i elevernes øgede ansvar i takt med deres alder. Langå Skole forventer desuden, at forældre også tager medansvar og bakker op om skolens princip for brug af privatejede digitale devices med netadgang

I arbejdet med udvikling af princippet, har bestyrelsen modtaget et fint inspirationsoplæg fra elevrådet, som I meget høj grad stemmer overens med nedenstående retningslinjer.

Princippet er gældende for både almen skolen og Satelitten.

Indskoling (0.-3. klassetrin)

  • Ingen adgang til privatejede devices med netadgang i skoletiden/SFO. Devices låses inde ved dagens begyndelse.
  • Hvis barnet skal beholde sit smartwatch i skoletiden, skal det indstilles til ikke at have adgang til netværk, simkort og lignende funktioner i skoletiden/SFO. Smartwatch må således kun fungere som almindeligt armbåndsur i skoletiden/SFO.
  • Hvis lærere oplever problemer med overholdelse, skal forældre inddrages hver gang.
  • Lærerne kan inddrage skolens digitale redskaber. Dette vil altid være baseret på lærernes didaktiske og pædagogiske overvejelser. Dette gælder både i hensynet til den enkelte elev og hele klassen.
  • Undervisningen vedr. mobilbrug/digital forståelse skal tilstræbe at være undersøgende, debatterende, reflekterende.

Mellemtrin (4.-6.- klassetrin)

  • Ingen adgang til privatejede devices med netadgang i skoletiden/klubtiden. Devices skal blive i elevens taske hele dagen og skal altid være på lydløs.
  • Hvis barnet skal bære sit smartwatch i skoletiden, skal det indstilles til ikke at have adgang til netværk, simkort og lignende funktioner i skoletiden/klubtiden. Smartwatch må således kun fungere som almindeligt armbåndsur i skoletiden/klubtiden.
  • Hvis en elev ikke overholder ovenstående, kan læreren inddrage devices og låse dem inde. Indelåsning kan være i skoletiden over en længere periode.
  • Hvis lærere oplever problemer med overholdelse, skal forældre inddrages hver gang.
  • Lærerne kan inddrage skolens digitale redskaber og elevernes privatejede devices. Dette vil altid være baseret på didaktiske og pædagogiske overvejelser. Dette gælder både i hensynet til den enkelte elev og hele klassen.
  • Undervisningen vedr. mobilbrug/digital forståelse skal tilstræbe at være undersøgende, debatterende, reflekterende.
  • Der opfordres til at lærere hvert år planlægger perioder med udelukkende analog undervisning/analoge temauger.

Udskoling (7.-9. klassetrin)

  • Ingen adgang til privatejede devices med netadgang i undervisningen. Devices skal blive i elevens taske ved al undervisning og skal altid være på lydløs i al undervisning.
  • Hvis barnet skal bære sit smartwatch i undervisningen, skal det indstilles til ikke at have adgang til netværk, simkort og lignende funktioner i undervisningstiden. Smartwatch må således kun fungere som almindeligt armbåndsur i al undervisning.
  • Eleverne må bruge digitale devices med netadgang i frikvarterer. Lærerne kan i perioder lave regler om, at mobiler ikke må bruges i frikvarterer. Varighed fastsættes af lærer.
  • Hvis en elev ikke overholder ovenstående, kan læreren inddrage devices og låse dem inde. Indelåsning kan være i skoletiden over en længere periode.
  • Hvis lærere oplever problemer med overholdelse, skal forældre inddrages hver gang.
  • Lærerne kan inddrage skolens digitale redskaber og elevernes privatejede devices. Dette vil altid være baseret på didaktiske og pædagogiske overvejelser. Dette gælder både i hensynet til den enkelte elev og hele klassen.
  • Undervisningen vedr. mobilbrug/digital forståelse skal tilstræbe at være undersøgende, debatterende, reflekterende.
  • Der opfordres til at lærere hvert år planlægger perioder med udelukkende analog undervisning/analoge temauger. Der opfordres til, at eleverne ikke må benytte devices med netadgang i de første uger af 7. klasse af hensyn til relationsdannelse i de nye klasser.

Dispensation

Skolen fraviger kun ovenstående i helt særlige tilfælde. Dispensation fra dele af princippet for brug af digitale devices med netadgang gives kun efter aftale med skolens ledelse.